Jumaat, Mei 20, 2011

Hari kedua- Pengalaman di 'Post Office' dan Muzium Perang

Masjid Dong Du
Rakyat Vietnam yang lima peratusnya adalah berketurunan melayu-champa beragama Islam
Di masjid ini, kami solat jamak. Kebetulan hari jumaat. Rakan rombongan lelaki mengerjakan solat jumaat.  Sementara itu, ada seorang pekerja perempuan menyambut ketibaan dan menunjukkan kami tempat berwuduk. Memang agak jauh, dibelakang masjid dan terpaksa melalui belakang kedai makan untuk mengambil wuduk. Selesai berjemaah, ada seorang jemaah baik hati memberi sedekah mee segera kepada kebanyakan pelancong muslim. Saya melihat ramai orang Malaysia. Macam rumah kedua pulak...
Menikmati hidangan di restoran Four Seasons. 
Masakan asam pedasnya how liaw!
Sambil-sambil melawat Post Office tinggalan jajahan Perancis, kami mengabadikan gambar kenangan. Inilah rakan rombongan Poto Travel. Baru kenal 2-3 hari tapi rasanya kemesraan mereka ini dah macam keluarga. Antaranya Makcik Rafeah dan Pakcik Talib dari Selayang, Puan Norizan dari Pulau Pinang dan Haji Shaari dan isteri serta lain-lain lagi. Tidak dilupakan tour leader Poto Travel yang  dedikasi, Puan Raja Rafidah. Termasuklah Mr Ann yang sungguh komited, mengingatkan waktu solat sambil-sambil melawat. Saya kagum, dia bukan muslim tapi hormatnya dan cara beliau mengendalikan perjalanan Poto Travel ini macam orang muslim.

Bukan tunggu bas ye tapi tengah posing..


Pejabat Pos dari pandangan dalam bangunan
Pejabat pos ini adalah tinggalan penjajahan Perancis. Ia masih terus beroperasi untuk kemudahan rakyat Vietnam. Terdapat banyak jualan cenderahati di kaki lima sepanjang kaki lima. Saya hanya mencuci mata sahaja kerana target' shopping ' di tempat lain hehehe.
Ini yang saya tidak tahan. Kami sampai di muzium perang. Kalau tidak mengenangkan saya berada di kumpulan pengunjung yang ramai di Muzium Perang, agaknya mahu sebaldi air mata saya tumpah. Sedih sangatlah. Sebak rasanya melihat gambar mangsa perang yang terkorban. Mangsa yang hidup  pula  ada anggota badannya cacat disebabkan senjata kimia agent orange. Kerana kesedihan yang tidak tertahan, seorang 'mat saleh' yang  baik hati yang berdiri berdekatan saya, menghulurkan tisu. Saya ke yang emo ni..air mata laju macam roket huhu..
Bangkai pesawat tempur ketika perang vietnam

Pernyataan ramainya rakyat Vietnam yang terkorban semasa perang

Antara senjata yang digunakan  semasa perang

Ini adalah Thuy Linh mangsa senjata kimia 'agent orange. Beliau menggunakan kaki untuk menulis kerana sejak lahir, beliau menjadi korban perang, kehilangan tangan. Namun beliau gigih, meneruskan hidup. Mendiang datuknya adalah mekanik helikopter yang berjuang melawan 'agen oren' 1962-1970. Saya sebak sungguh. Orang sempurna sifatnya belum tentu segigih ini.

Hasil lukisan dari mangsa perang agent orange  yang lain. 

Replika kapal terbang perang


selepas perang, menyaksikan banyak nyawa rakyat vietnam terkorban
Perjalanan diteruskan. Kami balik Hotel dan bersolat jamak zohor dan asar dan  acara bebas adalah bebas selepasnya. Malamnya kalau larat,  nak pergi Pasar Malam Ben Tyhan.  Larat ke? Dah tak larat ni...esok ada lagi. hehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Solat Cara Nabi s.a.w